Gratis internet?

Advertenties op het internet is een hot item. Elke week is er een nieuwe ontwikkeling of discussie over de voor -en nadelen van advertenties te vinden. IAB voorspelde het einde van het internet als we advertenties blokkeren.

IAB lanceerde een website internetisnietgratis.nl, en de boodschap is duidelijk: deactiveer je adblocker, anders help je websites om zeep. Gratis, maar wel de kleine lettertjes lezen, want een adverteerder betaald voor jouw bezoek.

Wat ze vergeten te vertellen is hoe en met wat er betaald wordt. En dat er een tijd was waar men surfte op het internet en de advertentie-industrie jarenlang hun gang konden gaan door gebruikers te tracken en er data werd verzameld zonder dat gebruikers het doorhadden door onder andere het gebruik van de zombie cookie.
Tracking was/is altijd opt-in zonder enige optie tot opt-out, die optie pas kwam in 2006 dankzij Adblock Plus.

In plaats van zoeken naar oplossingen kwamen onder andere de supercookie en canvas fingerprinting waarmee allerlei data verzameld kan worden en zien webpagina’s er steeds meer uit als advertenties dan als webpagina’s. Maar wat als onze data verkeerd wordt gebruikt en we hier niet meer aan willen meedoen?

Rond 2010 werd het Do-Not-Track iniatief opgezet gebruikers een keuze kunnen maken of ze getracked wilden worden, of niet.
Gezien dit specifieke voorbeeld van IAB enkel over advertenties gaat, dan mogen we in elk geval het tracken blokkeren, zou je kunnen zeggen. Maar dat maakt voor IAB niet veel uit:

Two big associations, the Interactive Advertising Bureau and the Digital Advertising Alliance, represent 90% of advertisers. (…) When the servers controlled by those big companies encounter a DNT=1 header, says Downey, “They have said they will stop serving targeted ads but will still collect and store and monetize data.” — Why Do Not Track is worse than a miserable failure

Inmiddels zijn we al 6 jaar verder en is er nog steeds geen consensus vanuit de advertentie-industrie.

Misschien is het eens tijd voor advertentie-industrie om na 10 jaar na de introductie van Adblock Plus te luisteren naar wat gebruikers willen in plaats van dit soort websites te creëren en het probleem bij de gebruikers neer te leggen.

Mijn adblocker blijft aan staan.